Současné vedení města se zřejmě snaží podpořit environmentálně nejšetrnější formu dopravy (pěší). I tak si lze vysvětlit omezení páteře opavské veřejné dopravy, tedy trolejbusových linek.

Od 1. dubna se interval mezi spoji prodlužuje po 18. hodině ze současných dvaceti minut na rovnou půlhodinu. Dopravní podnik tak reaguje na snížení dotace ze strany města o čtyři milióny. Opatření by mělo přinést úsporu dvou miliónů, takže se v průběhu roku dost možná můžeme „těšit“ i na další změny.

Argument nedostatečné vytíženosti podvečerních a večerních spojů by se přijímal snáze, pokud by ušetřené peníze posloužily např. k posílení linek ve špičkách, zastřešení dalších zastávek apod. Omezením celkového objemu dotace vysílá město jasný signál, že rozvoj veřejné dopravy nepatří k jeho prioritám. Tím se roztáčí začarovaný kruh – snížení kvality veřejné dopravy vede k jejímu menšímu vytížení, a tím k tlakům na další omezování.

Trend v osvícenějších městech je přitom přesně opačný: zvýhodňovat udržitelné dopravní chování – zkvalitňováním hromadné dopravy a současným pomalým, ale systematickým omezováním prostoru pro individuální automobilovou dopravu.

20141205_114126-trolejbusy

P. S.: Snížením četnosti linek dojde i ke splnění jednoho z hlavních předvolebních taháků – lidé čekající déle na svůj spoj budou účinně „oživovat centrum“.