Stručný pohled do historie a současnosti Slezského divadla.

Divadlo, místo, kde se denně odehrávají komedie i tragédie. Místo, které je ze své podstaty nabito emocemi. Za normálních okolností se ovšem komedie i tragédie odehrávají především na jevišti a emoce odeznívají po posledním spadnutí opony. V opavském divadle se příchodem ředitele Karla Drgáče rozehrála podivná tragikomedie, která dalece jeviště přesahuje a výsledkem jsou protesty zaměstnanců i veřejné petice volající po jeho odvolání.

Slezské divadlo Opava je příspěvkovou organizací města ukrajující z městského rozpočtu významnou část ve výši téměř 70 milionů korun ročně. Opava je v celé republice nejmenším městem vlastnící dvousouborové divadlo (činohru a operu) včetně několika členů baletu. S železnou pravidelností se s každou novou politickou garniturou tato kulturní instituce dostává na přetřes. S železnou pravidelností se střetne zájem umělců své kulturní konání rozšiřovat se snahou vedení radnice ušetřit. Jsem zastupitelkou od roku 2006. V té době vrcholil skandál s  osmimilionovým dluhem divadla, který vznikal v průběhu působení ředitelky Sylvy Gapkové (paradoxně původní profesí auditorky) do jejího odchodu v roce 2005. Radou města v čele s primátorem Stanjurou (ODS) byl na podzim 2006 jmenován ředitelem dirigent Pavol Tužínský, aby byl stejnou radou do půl roku odvolán. Na zastupitelstvu proběhly emotivní výstupy těch, kterým na divadlu záleželo. Důvody odvolání pana Tužínského nebyly nikdy zveřejněny. Do funkce ředitele byl jmenován bývalý bankéř Jindřich Pasker. I jeho rychlé jmenování bylo v kuloárech hojně diskutováno, ale zůstal ve funkci. Pod vedením primátora Stanjury získalo město dotaci z evropských fondů ve výši mnoha desítek milionů korun na modernizaci technického zázemí divadla.

Po změně vedení radnice v roce 2010 byl revidován způsob vedení divadla i výše dotace města. V rámci snahy umořit zděděné dluhy města, dosahující půlmiliardové částky byl logicky vyvinut tlak i na rozpočet divadla. Příspěvek města se snížil oproti požadavku o 3 miliony na 68 miliónů korun ročně za cenu redukce počtu zaměstnanců. Odejít museli především ti, kteří byli placeni za plný úvazek a vytěžováni jen na několik hodin týdně anebo ti, kteří byli zaměstnanci divadla, avšak přes své další činnosti neměli na práci pro divadlo čas a tu pak museli dělat jiní. To byl i případ dirigenta Damiana Binettiho, který pobýval častěji na Maltě, než v Opavě. Přestože bylo vše vykomunikováno a připraveno s odbory, protestovalo se. A na zastupitelstvu byla řada emotivních vystoupení i z řad zástupců divadla, především operních pěvců, kteří sbírali podpisy pod petici za navýšení financí pro divadlo. Naše tehdejší koalice (SOS pro Opavu a ČSSD) tlaku odolala, finance jsme nenavýšili, ale také žádná z politických stran neměla zájem divadlo rušit či omezit jeho provoz. Mnoho tehdejších zastupitelů divadlo navštěvovalo a jeho činnost sledovalo.

Divadlo_IMG_9870Od nepopulárního kroku v roce 2012 se situace uklidnila a stabilizovala. Mnohá představení, především operní, se i díky zajímavým hostům divácky zatraktivnila. Za loňskou sezónu získal operní soubor celostátně významné ocenění Libuška. Tereza Kavecká byla za minulou sezónu vybrána odborníky mezi 13 nejlepších operních pěvkyň z celé ČR. Mezitím se, z vůle voličů, změnilo zastupitelstvo a na radnici přišli noví lidé, tedy kromě náměstka D. Halátka (býval náměstkem za SOS pro Opavu, nyní je náměstkem za Změna pro Opavu) a radního M. Veselého (ODS), který už byl radním před rokem 2010. Říká se, že nové koště dobře mete. A rada s 9 nováčky z 11 radních v čele s primátorem M. Vítečkem (ANO) vzala vymetání opravdu od podlahy! Jednoho březnového dne přišli na jednání rady a bez podkladů, bez přípravy, bez zdůvodňování, schválili výměny ředitelů hned ve čtyřech organizacích města!

V případě Slezského divadla navrhl náměstek D. Halátek (Změna pro Opavu), do jehož gesce divadlo a celá kultura spadá, „pouze“ vyhlášení výběrového řízení. I když i poté stále tvrdil, že nemá zájem ředitele Jindřicha Paskera vyměnit. Na základě vypracované koncepce a pohovoru bez psychotestů či účasti psychologa nedoporučila výběrová komise na post ředitele nikoho. Pouze určila pořadí, kde skončil na prvním místě K. Drgáč a těsně za ním J. Pasker. Radní si předvolali K. Drgáče a jmenovali ho ředitelem Slezského divadla od 1. července 2015. Co na tom, že měl ředitel Pasker dobré výsledky i ocenění, vysekal divadlo z dluhů a do důchodu mu zbývají jen dva roky. Podle vyjádření náměstka D. Halátka na zářijovém zastupitelstvu, potřebovalo opavské divadlo především ZMĚNU! A ta opravdu nastala. Výpověď dostal odvolaný ředitel J. Pasker, z postu šéfa činohry byl novým ředitelem K. Drgáčem okamžitě odvolán Roman Groszmann a funkce byla zbavena i šéfka opery Jana Andělová Pletichová. Nový ředitel přivedl do divadla zpět ty, kteří se s opavským divadlem v nedávné době nerozešli v dobrém. Z Malty se vrátil dirigent Damiano Binnetti, aby řídil operu, a z Brna režisér Zdeněk Černín na místo šéfa činohry. Oba byli zaměstnáni, v rozporu s kolektivní smlouvou, bez konkurzu. Už v prvních týdnech divadelní sezóny začaly v divadle velmi závažné rozpory. V říjnu se pod dopis vytýkající neakceptovatelné chování K. Drgáče podepsalo už dokonce 130 z celkových 172 zaměstnanců divadla!

Poté, co se na facebookových stránkách Změny pro Opavu objevilo sdělení naznačující, že by bylo vhodné otevřít debatu, „zda si naše malé město může dovolit financovat divadlo v dnešním rozsahu“, začaly se objevovat spekulace, že byl K. Drgáč dosazen do funkce ředitele Slezského divadla se záměrem divadlo rozložit zevnitř. Faktem je, že informace o působení K. Drgáče ve Státní opeře Praha či Národním divadle Brno potvrzují, že mu „rozkládání“ jde docela dobře. A jak se k tomu všemu staví současná rada v čele s primátorem M. Vítečkem (ANO)? Někteří radní už pomalu přiznávají, že ředitel Drgáč nebyl nejlepší volbou. Nicméně návrh náměstkyně S. Bierhausové (ANO) na jeho odvolání nepodpořili a navíc mu ještě schválili odměnu!

Jaký je tedy záměr současného vedení města? Záleží jim na našem kulturním stánku? Mnozí radní z hnutí ANO 2011 v čele s primátorem M. Vítečkem byli v divadle od svých školních let snad vůbec poprvé až po svém zvolení. V primátorské lóži se M. Víteček ani jeho kolegové evidentně necítili doma. Primátor si ze své návštěvy divadelního představení dokonce nepořídil ani selfie! Divadlo prostě není v centru zájmu „ostrých hochů“. Nevydělává. Stojí peníze. A taky tam nejsou žádná vhodná teplá místa pro jejich kamarády… anebo se doslechli, že se v jednom z muzikálů, který je od začátku roku na programu, mluví o tom, že „starosta města je ufon“ a teď mají na divadelníky prostě pifku.

Další články autorky/autora